Tämä teksti on lähetetty Aamulehteen 26.9.2012
Tamperelaisten palveluja
hoidetaan monituottajamallilla, ja hyvä niin. Yksityisiltä ostettavat palvelut
voivat tuoda vaihtoehdon mikäli kunta itse ei pysty jotakin palvelua
tuottamaan. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että noin puolet kunnista ja
kuntayhtymistä on suunnitellut joidenkin yksityisiltä ostettujen palveluiden
palauttamista takaisin kunnalle, ja neljäsosa on tehnyt jo niin, myös Tampere
(AL 24.9.). Tällaiset uutiset voidaan nähdä monenlaisessa valossa: ne kertovat
siitä, että kunnissa palvelujen seuranta
toimii ja epäkohtiin puututaan ripeästi, toisaalta ne viittaavat siihen, että alkuperäiset
tuottajasopimukset on laadittu liian kevyesti ja lyhyen aikavälin hyötyä ajatellen. Ne myös korostavat julkisten palveluiden
tärkeyttä: yritykset toimivat markkinavoimien ehdoilla, ja erilaiset
strategiamuutokset, omistajanvaihdokset, keinottelu ja taloudelliset ongelmat
saattavat johtaa tilanteeseen, jossa palvelun osto tietyistä yrityksistä ei ole
enää tarkoituksenmukaista. Kunnalla täytyy olla valmius hoitaa asiat itse
joutumatta markkinavoimien riepoteltavaksi.
Näiden epäonnistuneiden
ulkoistamistapausten syyt täytyy selvittää, sillä palvelun pompottelu eri
tuottajien välillä luo epävarmuutta palvelua tarvitseville, yritysten ja kunnan
työntekijöille, kilpaileville yrityksille ja kuntien hankintavastaaville. Näistä
tapauksista voidaan myös oppia. Onko syynä hankinta- tai sopimusosaamisen
puute, joka koulutuksella voidaan korjata? Vai ovatko yritykset mittavan
sopimuksen kunnan kanssa saatuaan heittäytyneet lepäämään laakereillaan,
nostaneet seuraavan kauden hintoja ja unohtaneet palvelun kehittämisen? Tällöin
palveluntarjoajien ennakoiva analysointi - eräänlainen due diligence - voi
estää epäonnistuneet valinnat.
Palveluiden ostamisessa olennaista tulisi olla paitsi hinta myös
palvelun laatu ja vaikuttavuus eli se, miten hyvin se täyttää asiakkaiden
tarpeet. Lisäksi ulkoistamisessa pitää pyrkiä luomaan pitkäaikaisia
kumppanuuksia mieluiten paikallisten yritysten kanssa, jotka työllistävät oman
kunnan asukkaita ja maksavat veronsa sinne. Palveluntarjoajien täytyy
puolestaan sitoutua asiakkaiden kuuntelemiseen ja toimintatapojen kehittämiseen
asiakastoiveiden pohjalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti