torstai 3. marraskuuta 2016

Valinnanvapaus ja tehostaminen sotessa



Lähetetty Aamulehteen 3.11.2016

Sote-uudistukseen liittyy useita asioita, joiden hyödyllisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Yksi näistä on valinnanvapaus, jonka toivotaan parantavan toimintojen laatua ja helpottavan hoitoon pääsyä. Toisaalta valinnanvapauden arvellaan jäävän vain isoissa asutuskeskuksissa asuvien etuoikeudeksi ja hoitopaikan vaihdosten pelätään sekoittavan potilaan tai asiakkaan asioiden kokonaisvaltaista ymmärtämistä ja hoitoa. 

Valinnanvapaus ja uusien toimijoiden ilmaantuminen alalle luo väistämättä kilpailua. Asiakkaiden houkuttelemiseksi tarvitaan siis mainontaa: radio- ja tv-kampanjoita, lehtimainoksia, ilmaisjakeluja, kahvitilaisuuksia ym.  Vaarana on, että sote-toimijoiden muutenkin rajallisista resursseista merkittävä osa katoaa oman markkinaosuuden varmistamiseen sen sijaan että niitä käytettäisiin vaikkapa toiminnan kehittämiseen.

Jotta asiakkaat pystyisivät valitsemaan sote-palveluiden tuottajan, tarjolla pitäisi olla vertailevaa tietoa tekijöiden ammattitaidosta, hinnoista, laatukriteereistä, saaduista tuloksista yms. Valitettavasti tällaista ei ole, ja jos olisikin, vain pieni osa väestöstä osaisi sitä hakea ja sen omaksua. Suuri osa ihmisistä tulee tekemään hoitopaikkapäätöksensä käyttäen puskaradiota ja muita perusteita: palvelu on lähellä, aukioloajat sattuvat sopimaan, tällä viikolla siellä on tilaa, toimenpiteen jälkeen saa kahvit ja konjakkihömpsyt, pihalta löytyy parkkitilaa, uusi komea lääkäri tms. Asiakasmäärä voi siis vaihdella viikosta toiseen, ja samalla kun jossakin näännytään työn alle, toisaalla pyöritellään peukaloita. Terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden kehittämisen tulisi kuitenkin olla pitkäjänteistä toimintaa, toimijoiden olisi pystyttävä tekemään investointeja, henkilökunnan osaaminen olisi varmistettava kunnollisella perehdyttämisellä ja koulutuksella, ja heille tulisi taata kunnolliset työsopimukset, joissa tuntimäärä ei heittele sen mukaan miten asiakkaita ovesta sisään lappaa.

Toinen soteen liittyvä kummajainen on tehostaminen. Terveydenhuoltoon ja sosiaalipalveluihin yritetään soveltaa teollisuuden pelisääntöjä ja asiakkaista on tullut kappaletavaraa, joiden siirtelyn paikasta toiseen tulee tapahtua mahdollisimman nopeasti. Henkilökuntaa kannustetaan tehokkuuteen; esimerkiksi eräissä suomalaisissa laboratorioissa verinäytteitä ottava henkilö saa lisäbonuksia, mikäli hän ehtii ottaa näytteitä yli neljästäkymmenestä asiakkaasta /päivä.  Liukuhihnamaisen toimintamallin käyttäminen niin tässä kuin muissakin varsin henkilökohtaisissa ja asiakkaita pelottavissa toimenpiteissä on arveluttavaa, eikä vastaa sote-uudistuksen näkemystä laadukkaasta ja kokonaisvaltaisesta potilaan huomioon ottamisesta. Siksi toivon, että lyhytjänteinen kvartaaliajattelu pysyy teollisuudessa, mutta terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa säilytetään inhimillisyys.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti